FCR logo

Blogs

Latvijā Google meklējumi par inflāciju pieauguši par 350%

Inflācijas, ekonomiskās nenoteiktības un dzīves dārdzības pieaugums atstājis spēcīgu ietekmi arī uz Latvijas iedzīvotāju meklējumiem pasaulē populārākajā meklēšanas rīkā Google – atslēgvārdu kombinācija "kas ir inflācija" gada laikā meklēta par 350% vairāk, bet atslēgvārds "inflācija" – par 243% vairāk nekā gadu iepriekš, liecina digitālā mārketinga aģentūras "FCR Digital" septembrī veiktā pētījuma dati.

"Inflācija. Ekonomiskā nenoteiktība. Dzīves dārdzības pieaugums. Tās ir lielas finanšu tēmas, kas 2022. gadā ātri vien ir kļuvušas par daļu no mūsu ikdienas vārdu krājuma. Tā kā cilvēki žonglē ar personīgo budžetu un cīnās par to, daudzi vēršas pie Google, lai meklētu neskaitāmus ar finansēm saistītus tematus," pastāstīja "Google" rīku eksperts Mārtiņš Tirzītis, piebilstot, ka īpaši zīmīga ir cilvēku vēlme izprast, inflācijas procesa būtību un dinamiku.

Savukārt interese par finanšu pratību, tostarp personīgo finanšu pārvaldību, Latvijā palikusi nemainīgi zemā līmenī. "Iespējams, tas varētu būt dinamisko pārmaiņu nākamais loģiskais solis – izprast situācijas būtību un tad sākt meklēt risinājuma ceļus," piebilda M. Tirzītis, norādot, ka vispārējās pasaules tendences norāda ne tikai uz interesi par inflāciju, bet arī par veidiem, kā ietaupīt un arī atrast alternatīvas, lētākas izklaides iespējas. 

Digitālā mārketinga aģentūras "FCR Digital" izpētes komanda pastāvīgi analizē jaunākās Google meklējumu tendences, lai labāk saprastu, kas šajos ekonomiski sarežģītajos laikos visiem ir aktuāls. Turpmāk sniegtas trīs atziņas, ko esam atklājuši.

1. Cilvēki uzdod daudz jautājumu par finansēm

"Kas ir inflācija" ir viena no frāzēm, par kuru šogad visā pasaulē ir ievērojami palielinājusies meklēšanas interese, secināts arī analītikas informācijas vietnē "Think With Google".

Pasaules ekonomikas stāvoklis – un pat personīgās finanses – ir sarežģīts temats. Ir loģiski, ka cilvēki uzdod daudz jautājumu, jo cenšas saprast, kas notiek pasaulē.

Piemēram, meklēšanas interese par jautājumu "kāpēc" saistībā ar "dārgi" tikai pēdējo sešu mēnešu laikā pasaulē ir pieaugusi par 20 %.

2022. gadā tāpat novērots, ka palielinājusies meklēšanas interese par tādām frāzēm kā "kāpēc sviests ir tik dārgs" Apvienotajā Karalistē, "pourquoi pénurie moutarde" ("kāpēc trūkst sinepju") Francijā un "warum steigen die preise" ("kāpēc cenas pieaug") Vācijā.

Turklāt cilvēki ir norūpējušies par to, kā inflācija ietekmē viņus un kā viņi var mazināt tās ietekmi uz savām personīgajām finansēm. Viņi uzdod tādus jautājumus kā "ko es varu atļauties" visā pasaulē un "kiedy stopy procentowe" ("kad būs jaunās procentu likmes") Polijā.

2. Negaidīta alianse: Naudas taupīšana un planētas glābšana

Arī jaunākās Google meklēšanas tendences liecina, ka dažos gadījumos inflācija un ilgtspējība iet roku rokā. Tā kā patērētāji meklē veidus, kā samazināt izmaksas, daudzas no pieejamākajām alternatīvām negaidīti ir videi draudzīgākas.

Piemēram, palielinājies meklējumu skaits pēc "lietota" un "lietots". Agrāk lietotiem izstrādājumiem varēja būt negatīva nozīme. Tagad tālākpārdošanas lietojumprogrammu bums liecina par citādām mūsdienu patērētāju iepirkšanās vēlmēm.

Vēl viena joma, kurā ilgtspējīga izvēle pēdējā laikā ir izlīdzinājusies ar lētāku, ir "enerģija". Cilvēki cenšas ietaupīt naudu, jo cenas ir strauji pieaugušas, un mazāks enerģijas patēriņš, protams, pozitīvi ietekmē vidi.

To mēs redzējām Google Trends, kad 2022. gadā visā pasaulē vislielākā interese bija par meklēšanu "kā ietaupīt enerģiju". Mēs redzējām arī meklēšanas intereses pieaugumu attiecībā uz šīm frāzēm: "hora más barata para poner la lavadora hoy" ("lētākais laiks, lai šodien uzslēgtu veļas mazgājamo mašīnu") Spānijā, "elpriser time for time" ("elektrības cenas pa stundām") Dānijā un "ile prądu zużywa klimatyzacja" ("cik daudz elektrības patērē gaisa kondicionēšana") Polijā.

3. Neraugoties uz visu, cilvēki joprojām vēlas (nelielu) greznību

Arī 2022. gadā ir palielinājusies interese par "lētu" meklēšanu. Piemēram, "tanie sukienki" ("lētas kleitas") Polijā, "en ucuz derin dondurucu" ("lētākais saldētava") Turcijā un "billigt kaffe" ("lēta kafija") Zviedrijā.

Taču tas nenozīmē, ka patērētāji meklē tikai zema budžeta iepirkšanās iespējas.

Pieaug arī to cilvēku skaits, kas meklē nelielas greznības preces. Palielinājusies interese par tādām meklēšanas precēm kā "lux sonnenbrille" ("luksusa saulesbrilles") Vācijā un "luksusa apakšveļa" Apvienotajā Karalistē.

Turklāt cilvēki plāno jaunus veidus lielākiem pirkumiem, kurus ne vienmēr ir iespējams iegādāties īstermiņā – vai arī bez kādas palīdzības.

Piemēram, ir palielinājusies interese par "incentivi auto elettriche" ("elektromobiļu veicināšanas pasākumi") Itālijā, "subsidtions panneaux solaires" ("saules paneļu subsīdijas") Francijā un "subsidie warmtepomp" ("subsīdijas siltumsūknim") Nīderlandē.

Šie dati liecina, ka pat ekonomiskās nenoteiktības apstākļos cilvēki cenšas atrast pareizo līdzsvaru starp "lētu" un "greznu". Viņi ir gatavi gaidīt dārgākus pirkumus – un ieguldīt tajos –, taču meklē alternatīvus veidus, kā tos iekļaut savā budžetā.

Kā gūt panākumus neskaidros laikos

Strauju pārmaiņu un nenoteiktības laikos ir ļoti svarīgi sekot līdzi patērētāju vajadzību un uzvedības attīstībai. Meklēšanas tendences sniedz priekšstatu par to, kas cilvēkiem ir svarīgs šajā brīdī, kā viņi jūtas un ko viņi meklē.

Google reklāmu pakalpojuma Insights lapa ļauj mārketinga speciālistiem identificēt jaunus un mainīgus patērētāju pieprasījumus – un reaģēt ātri, pat reāllaikā. Dati parāda, kā mainās meklēšanas uzvedība konkrētajā brīdī, un tos var pielāgot individuālām uzņēmumu preferencēm, piemēram, atrašanās vietai un valodai.

Tomēr, lai patiesi izprastu šodienas finanšu grūtību māktā patērētāja domāšanu, svarīgi aplūkot arī ilgtermiņa tendences. Šī nav pirmā reize, kad inflācija un ekonomiskā nenoteiktība smagi ietekmē cilvēku prātus, un tā nebūs pēdējā.

"Google Trends" dati sniedzas vairāk nekā 15 gadu senā pagātnē, parādot ilgtermiņa izmaiņas uzvedībā un pieprasījumā, nevis tikai nesenās svārstības.

Tirgotāji, kas gūs panākumus šajos nedrošajos laikos, ņems vērā gan īstermiņa, gan ilgtermiņa tendenču datus, lai veidotu savu budžetu un kampaņas. Viņi var izmantot jauno informāciju par patērētājiem, lai identificētu tūlītējas izmaiņas un reaģētu reālajā laikā. Un viņi sekos līdzi noturīgām tendencēm, lai plānotu, cerams, finansiāli stabilāk.

Citi raksti

Svētki nāk! Septiņi padomi, kā izveidot iedarbīgu sociālo mediju stratēģiju

Tuvojoties Ziemassvētku un Jaungada sezonai, daudzi uzņēmumi kļūst ievērojami aktīvāki sociālajos medijos – ikvienam īpaši jāpiepūlas, lai tieši viņa vēstījums taptu sadzirdēts un uzklausīts, pozitīvi ietekmējot sezonālos pārdošanas rādītājus un auditorijas iesaisti.

Uzzini vairāk

Pieci SEO labākās prakses piemēri Melnajai piektdienai un svētku sezonai

Pasaules lielākā iepirkšanās sezona – no Melnās piektdienas līdz Ziemassvētkiem – ir klāt. Vēlaties palielināt savu svētku pārdošanas apjomu? Vislabāk plānot laikus, bet arī pēdējā brīdī var īstenot kādu no SEO ieteikumiem.

Uzzini vairāk

Digitālais mārketings 2032. gadā: ko prognozē nozares līderi?

Par maz teikt, ka mārketinga speciālistiem jābūt rīcības plānam neparedzētiem gadījumiem. Ja nav elastības un gatavības mainīties, pat vislabāk izstrādātie stratēģiskie plāni var izjukt. Turklāt papildus parastajām svārstībām mūsdienu mārketinga speciālisti saskaras ar neskaidru ekonomisko vidi. Nepieciešamība pēc uz zināšanām balstītas pielāgošanās spējas vēl nekad nav bijusi skaidrāka un steidzamāka.

Uzzini vairāk