FCR logo

Blogs

Negatīvais SEO. Kā atpazīt un novērst?

Negatīvā ietekme uz meklētājprogrammu pozīcijām jeb SEO ir tīša vietnes organisko meklētājprogrammu reitingu sabotēšana. Šo uzbrukumu vaininieki bieži vien ir konkurenti, kas cenšas nozagt jūsu vietnes apmeklētāju plūsmu un reitingus.

Mērķis ir maldināt meklētājprogrammas, liekot tām domāt, ka jūsu vietne izmanto neatļautu manipulēšanu jeb spamu SEO taktikā, kas var izraisīt jūsu vietnes atzīšanu par neatbilstošu un sodīšanu, vienlaikus padarot to par neuzticamu un zemas kvalitātes avotu apmeklētāju acīs.

2024. gadā vairāk nekā 422 000 vietņu tika skarti ar kādu negatīvā SEO spama veidu, kas liecina, ka šāda veida uzbrukumi ir izplatītāki, nekā daudzi vietņu īpašnieki domā.

Tipiskas negatīvās SEO taktikas ietver šādu rīcību:

  • surogāta atpakaļsaišu veidošana;
  • viltus negatīvas atsauksmes;
  • satura kopēšana;
  • viltus klikšķi;
  • hakeru uzbrukumi;
  • viedokļu manipulācija.

Labā ziņa. Meklētājprogrammas jau spēj atklāt un ignorēt daudzus no šiem mēģinājumiem.

Sliktā ziņa. Meklētājprogrammas vien nevar pilnībā aizsargāt jūsu vietni. Lai gan Google iesaka neuztraukties par negatīviem SEO uzbrukumiem, reālā dzīve liecina, ka uzbrukumiem var būt ilgstoša un kaitīga ietekme uz jūsu vietni.

Lai aizsargātu savu vietni, ir svarīgi saprast, kā šādi uzbrukumi izskatās reālajā dzīvē.

Bieži sastopami negatīvās SEO uzbrukumu veidi

Šie uzbrukumi balstās uz Google politiku par to, ko tā uzskata par toksisku uzvedību. Apskatīsim galvenos veidus, lai jūs zinātu, uz ko jāpievērš uzmanība.

Surogātiskas atpakaļsaites

Surogātiskas jeb spama atpakaļsaites rodas, kad daudzas zemas kvalitātes vietnes izveido saites uz jūsu vietni, bieži vien no desmitiem vai pat simtiem dažādu domēnu, dažkārt tikai dažu dienu vai nedēļu laikā.

Spamveida atpakaļsaite ir izplatīta taktika, jo to ir viegli izpildīt un tā ir lēta. Turklāt tā neprasa piekļuvi vietnei (atšķirībā no vietnes hakeru uzbrukumiem vai citām sarežģītām metodēm). 

Šī metodes var izraisīt manuālu sodu vai algoritmu prioritātes maiņu, jo jūsu vietne tiek uzskatīta par sistēmas “apkrāpšanu”.

Profesionāls padoms. Vismaz reizi mēnesī pārbaudiet savu atgriezenisko saikņu profilu, izmantojot tādas rīkus kā Semrush vai Ahrefs, lai savlaicīgi atklātu un noraidītu kaitīgas saiknes.

Viltus atsauksmes

Uzbrucēji var atstāt negatīvas viltus atsauksmes dažādās atsauksmju vietnēs (piemēram, Yelp, Google Reviews, Trustpilot, G2 vai Tripadvisor), kas var sabojāt jūsu reputāciju un pazemināt jūsu reitingu šajās vietnēs un citās svarīgās vietās, piemēram, Google Local Pack.

Viltus atsauksmes var būt īpaši kaitīgas vietējiem uzņēmumiem un fiziskām iestādēm, kas paļaujas uz vietējām atsauksmēm un Google Local Pack, lai piesaistītu apmeklētājus.

Viltus atsauksmes var būt grūti atpazīt, bet to pazīmes ir slikta gramatika, pareizrakstības kļūdas, atkārtojumi un neskaidras sūdzības. Pēkšņs negatīvu atsauksmju vilnis īsā laika periodā arī ir spēcīga pazīme, ka tās var būt viltotas vai automātiski ģenerētas.

Pārbaudiet atsauksmes autora profilu, lai noteiktu, vai tas izskatās leģitīms un vai autors pēdējā laikā ir publicējis daudz nejaušu atsauksmju. Kopā šīs pazīmes var liecināt par viltus atsauksmes autoru.

Profesionāls padoms. Aktīvi uzraugiet atsauksmju platformas un izmantojiet atsauksmju uzraudzības rīku, lai reāllaikā saņemtu e-pasta paziņojumus par jaunām atsauksmēm.

Satura kopēšana

Satura kopēšana notiek, kad uzbrucēji kopē un atkārtoti publicē jūsu saturu savās vietnēs, radot dublikātus un riskējot, ka viņu versija meklēšanas rezultātos būs augstāk nekā jūsu.

Šī problēma ir kļuvusi vēl aktuālāka, jo AI rīki tagad var masveidā ģenerēt nedaudz pārveidotu saturu, tādējādi meklētājprogrammām ir grūtāk identificēt oriģinālu.

Profesionāls padoms. Izmantojiet rel=canonical tags, kas ir HTML fragmenti jūsu lapās, kuri meklētājprogrammām norāda, ka jūsu vietnē atrodas oriģinālā versija, kas jāindeksē.

Klikšķu krāpšana (jeb CTR manipulācija)

Klikšķu krāpšana ir klikšķu rādītāja (CTR) palielināšana, atkārtoti noklikšķinot uz viena un tā paša tīmekļa lapas rezultāta, bieži izmantojot botu vai automatizētu rīku. Krāpnieki to izmanto, lai:

  • paaugstinātu savu reitingu: krāpnieks palielina savas lapas CTR un iesaistīšanās rādītājus, ar viltus klikšķiem, ritināšanu un pārlūkošanu, maldinot meklētājprogrammas, ka krāpnieka vietnes saturs ir vērtīgs.
  • kaitētu jūsu reitingam: viņi pārpludina jūsu vietni ar viltus klikšķiem, kas ātri atlec, radot augstu CTR kopā ar augstu atlēkšanas (bounce rate) rādītāju, kas meklētājprogrammām var liecināt, ka jūsu saturs neatbilst lietotāju mērķiem.

Profesionāls padoms. Lai gan Google apgalvo, ka var atklāt un ignorēt viltus iesaistīšanos, uzraugiet neparastas satiksmes tendences, piemēram, klikšķu un atlēcienu skaita strauju pieaugumu, izmantojot tādas rīkus kā GA4 vai GSC.

Hakeru uzbrukumi

Hakeru uzbrukumi var būt viens no viskaitīgākajiem negatīvās SEO veidiem. Hakeris iegūst piekļuvi jūsu vietnei ar vienīgo mērķi sabojāt tās autoritāti. 

Hakeru taktika ietver:

  • Spamu saites ievietošana nesaistītās vai kaitīgās vietnēs (piemēram, azartspēļu, kazino vai pieaugušajiem paredzētās vietnēs), kas liek jūsu vietnei izskatīties kā daļai no saišu shēmas.
  • Slēptā teksta vai maskēta satura pievienošana, kas pārkāpj Google vadlīnijas, lietotājiem parādot vienu lapas versiju, bet meklētājprogrammām – citu, kas bieži ir piepildīta ar spamu saitēm vai neatbilstošiem atslēgvārdiem.
  • Noindex vai canonical tagu pievienošana, kas deindeksē svarīgas lapas, kā rezultātā jūsu vissvarīgākās, satiksmi ģenerējošās lapas netiek parādītas meklēšanas rezultātos.
  • Satiksmes novirzīšana uz konkurentu vai spamu vietnēm, kas kaitē lietotāju uzticībai, palielina atsitienu skaitu un pasliktina kopējo SEO sniegumu.
  • Vietnes ātruma vai struktūras mainīšana, lai pasliktinātu lietotāju pieredzi, kas galu galā izraisa sliktākus lietotāju iesaistīšanās rādītājus un augstāku lapu pamešanas rādītājus.
  • Spamošana atvērtās komentāru formās vai lietotāju radītajos satura laukos ar toksiskām saitēm vai ar atslēgvārdiem pildītu saturu, kas var vājināt jūsu lapas optimizāciju un kaitēt jūsu vietnes autoritatīvajiem signāliem.

Šie uzbrukumi var būt smalki un grūti atklājami, līdz brīdim, kad jūsu apmeklētāju skaits pēkšņi samazinās un jūs tiekat atzīmēts Google Search Console (GSC).

Profesionāls padoms. Uzturiet savu servera programmatūru, CMS un spraudņus atjauninātu un izmantojiet sarežģītas, garas paroles, lai samazinātu ievainojamību.

Papildu padoms. Atjauniniet jūsu vietnes administratora pieteikšanās lapas URL, lai tā neatbilstu vispārējai struktūrai. Piemēram, WordPress pieteikšanās URL parasti ir example.com/wp-admin vai example.com/wp-login. Tā vietā izmantojiet spraudni, piemēram, WPS Hide Login, lai pielāgotu URL, kas neļauj hakeriem viegli atrast jūsu pieteikšanās lapu un mēģināt uzlauzt jūsu paroli.

Negatīvas atsauces uz zīmolu un viedokļu manipulācija

Zīmola pieminējumiem ir lielāka ietekme uz reitingu nekā jebkad agrāk, jo meklētājprogrammas un MI rīki arvien vairāk pievērš uzmanību tam, ko citi saka par jūsu zīmolu internetā.

Spamošana forumos, kopienu tīklu vietnēs (piemēram, Quora vai Reddit) vai sociālajos tīklos ar nepatiesiem negatīviem apgalvojumiem, lai kaitētu jūsu zīmola pieredzei, kompetencei, autoritātei un uzticamībai (E-E-A-T), var radīt ļoti grūti novēršamus zaudējumus.

Mākslīgā intelekta laikmetā uzticamība, oriģinalitāte un autoritāte ir SEO pamatā, un visbīstamākās negatīvās SEO taktikas ir tās, kas netieši grauj šos pamatus.

Profesionāls padoms. Iestatiet reāllaika Google brīdinājumus, lai pamanītu negatīvas vai neprecīzas atsauces uz zīmolu, pirms tās izplatās. Iestatiet brīdinājumus par zīmola nosaukumu, domēnu, produktu nosaukumiem un pat šo nosaukumu variācijām (piemēram, bieži sastopami zīmola nosaukuma pareizrakstības kļūdas).

Vai negatīva SEO var notikt nejauši?

Protams, un jūs pat varat būt vainīgs, ja neesat uzmanīgs. Piemēram, jūs varat nolīgt saišu veidošanas “ekspertu” Fiverr.com, kurš apsola 30 atpakaļsaites septiņu dienu laikā no vietnēm ar domēna autoritāti (DA) no 80 līdz 90 — tikai par 30 eiro.

Taču jebkurš saite veidošanas profesionālis zina, ka šāds solījums ir brīdinājuma signāls. Šādas saites bieži vien nāk no spamu tīkliem vai uzlauztām vietnēm, un pēkšņs neparastu atgriezenisko saišu (backlinks) skaita pieaugums var izraisīt sankcijas pret vietni.

Ja jums ir nepieciešams uzlabot savu atgriezenisko saišu profilu, labāk ir manuāli veidot saites pašam vai nolīgt uzticamu, profesionālu aģentūru. Tas nodrošina pilnīgu kontroli pār to, no kurienes nāk jūsu atgriezeniskās saites, un saišu avota kvalitāti. Un, ja jūs kādreiz tomēr saņemat sodu, šīs saites ir daudz vieglāk pārvaldīt un noņemt. Ja jums nav šādas kontroles, toksisko saikņu noņemšana var būt nepatīkama un bieži neveiksmīga cīņa.

Ātrās, garantētās un ļoti lētās saites parasti ir tādas saites, kas jūsu vietnei vairāk kaitē nekā palīdz. Labākais noteikums ir, ka, ja kaut kas šķiet pārāk labs, lai būtu patiesība, tad tas, visticamāk, tā arī ir.

Vēl viens piemērs, kā nejauši kļūt par savu negatīvā SEO veidotāju. Vietnes īpašnieks pēc domēna maiņas pāradresē savu veco domēnu uz jauno. Tomēr vecā domēna reģistrācija beidzas aptuveni nedēļu pirms vietnes īpašnieks to pamana un atjauno.

Šajā īsajā laika posmā daudzas trešo pušu vietnes nokopē beigušos domēnu un pievieno to saviem “pārdošanā esošo domēnu” sarakstiem, kā rezultātā tiek izveidoti simtiem automātiski ģenerētu spamu saturošu atgriezenisko saikņu. Un tā kā šis domēns pāradresē uz jauno, visas šīs atpakaļsaites tagad ved uz jauno domēnu.

Rezultāts? Ne tikai vecais domēns tagad ir uzskaitīts kā “pārdodams”, lai gan tas patiesībā nav, bet jaunais domēns arī piedzīvo strauju zemas kvalitātes atpakaļsaišu ar identisku enkura tekstu pieaugumu. Tas varētu izraisīt meklētājprogrammu aizdomas un zemākus reitingus. Pat vairākus mēnešus vēlāk jaunais domēns joprojām saņem jaunas spamu atpakaļsaites no šīs nevainīgās kļūdas. Vietnes īpašnieks nejauši sabojā savu SEO, nepamanot domēna atjaunošanu.

Tas atklāj, cik salīdzinoši viegli ir nejauši sabojāt savas vietnes SEO. Tāpēc regulāras revīzijas, atgriezenisko saikņu uzraudzība un domēna higiēna (piemēram, e-pasta autentifikācija, DNS iestatījumi) ir ļoti svarīgi, lai novērstu negatīvus SEO incidentus.

Citi raksti

DM jaunumi: kas mainījies un kā reaģēt

Vēl viens mēnesis, vēl viena pārmaiņu kārta, kas no jauna definē digitālās redzamības jēdzienu. No MI vadītiem SERP līdz pārlūku karam, TikTok iesaistīšanās rādītājiem un attīstītajām ietekmētāju ekosistēmām, 2025. gada augusts atnesa reālas pārmaiņas, nevis tikai troksni un satraukumu.

Uzzini vairāk

Negatīvais SEO. Kā atpazīt un novērst?

Negatīvā ietekme uz meklētājprogrammu pozīcijām jeb SEO ir tīša vietnes organisko meklētājprogrammu reitingu sabotēšana. Šo uzbrukumu vaininieki bieži vien ir konkurenti, kas cenšas nozagt jūsu vietnes apmeklētāju plūsmu un reitingus.

Uzzini vairāk

Google oficiāli ievieš saites MI pārskatos uz meklēšanas rezultātiem

Pēc mēnešiem ilgas testēšanas Google oficiāli ieviesa šo metodi, lai palīdzētu meklētājiem izpētīt vairāk par interesējošo tematu. Agrāk īsajā kopsavilkumā parādījās tikai tekstuāla informācija, tagad tai bieži vien tiek pievienotas arī saites uz atbilstošiem resursiem. Pirms dažām nedēļām pamanījām, ka Google sasaista tekstu mākslīgā intelekta (MI) pārskatos ar saviem meklēšanas rezultātiem. Šodien tā ir kļuvusi par jaunu oficiālu funkciju MI pārskatos.

Uzzini vairāk